Repozytorium Oldskulu

You can never go wrong with those hits.

Nie lubię Dżemu

leave a comment »

Dżem, zespół, nie przetwór owocowy, pojawił się już raz na Repozytorium, przy czym nie był to pełen wpis, ale Facebookowa notka, która i tak wywarł odzew zadziwiająco negatywny. Ciężko się nie zgodzić, że zespół ten może wywoływać asocjacje ogniskowo-gitarowe, nie wszystkim miłe i kojarzące się z „wartościową muzyką”. W moim przypadku odstręczające jest nie wspomnienie rzewnych zaśpiewów 17-latka, znającego trzy akordy, otoczonego wianuszkiem 14-latek, ale to jak zmitologizowany została osoba lidera tego zespołu. W momencie, gdy Dżem poznawałem, żołądek mi przekręcały opowieści o nonkonformizmie, romantyzmie i tragizmie ostatniego z hippisów. Nie oszukujmy się, Riedel stoczył się tak bardzo, że wyrzucono go z zespołu, którego piosenki traktowały głównie o staczaniu się. I tyle.

W 1988 roku panowie z Dżemu musieli chyba odpocząć od problemów z Riedlem, a on sam musiał po prostu „odpocząć”. W miejsce heroinowej prima balleriny zaprosili, nie bójmy się tego słowa, legendę polskiego bluesa. Tadeusz Nalepa nie odmówił. Jak sam wspominał:

Współpracowałem z Dżemem, dostałem od nich propozycję, bo Rysiek Riedel musiał zrobić sobie przerwę. Przeciągnęło się to trochę… Była też propozycja wspólnych nagrań. Pomyślałem: dlaczego nie? I postanowiłem – z przekory – że nie będziemy bluesa grać. No i powyciągałem jakieś swoje kawałki sprzed 20 lat, sprzed roku…

Powstała z tego płyta Numero Uno i ciężko naprawdę powiedzieć, czy jest to wydawnictwo dobre czy złe. Jest po prostu inne, stanowiąc ciekawe połączenie typowo bluesowych tekstów i śpiewu Nalepy, z westernowym nurtem Dżemu i to raczej tym z stylu Harley Mój niż Whisky. Tak czy inaczej, jak dla mnie, Nalepa mógłby zaśpiewać Kolorowe Sny i zrobić z tego kawał porządnego bluesa.

Z płyty Numero Uno Tadeusza Nalepy i Grupy Dżem Ten o tobie film.

Written by bebuk

poniedziałek, 21.03.2011 @ 13:09

Napisane w 80s

Tagged with , ,

Skomentuj

